تبلیغات دیجیتال به مجموعهای از فعالیتها و استراتژیهایی اطلاق میشود که برای ترویج محصولات یا خدمات از بسترهای آنلاین استفاده میکند. تبلیغات دیجیتال، بهزبان ساده یک نوع استراتژی بازاریابی است که از کانالها و فضای دیجیتال برای ارتباط با مخاطبان و افزایش فروش استفاده میکند. وبسایتها، رسانههای اجتماعی، ایمیل و موتورهای جستوجو بعضی از کانالهای تبلیغاتی دیجیتال هستند. تفاوت این روش تبلیغات با روشهای قدیمیتر در هدفمند و در دسترس بودن آن است. این نوع تبلیغات شامل روشهایی مانند تبلیغات در موتورهای جستجو (SEM)، تبلیغات در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ، و بنرهای آنلاین است. هدف اصلی تبلیغات دیجیتال جذب توجه مشتریان، افزایش آگاهی از برند، و در نهایت افزایش فروش است. با استفاده از ابزارهای تحلیلی، کسبوکارها میتوانند عملکرد کمپینهای خود را ارزیابی کرده و بهینهسازیهای لازم را انجام دهند.
چرا از بیلبوردها برای تبلیغات استفاده میشود؟ چون مردم در خیابانها و جادهها تردد میکنند و حضوری فعال در این اماکن دارند. حالا که بیشتر از نیمی از جمعیت جهان از اینترنت استفاده میکنند، یعنی آنها در دنیای دیجیتال هم حضوری فعال دارند؛ پس استفاده از این فضا و تبلیغات دیجیتال، میتواند سرشار از نتایج مثبت باشد.
در تبلیغات سنتی یا آفلاین، امکان هدفگیری وجود ندارد. حداقل میتوان گفت این قابلیت به مقدار بسیار کمی فراهم است؛ اما وقتی صحبت از تبلیغات دیجیتال باشد، میتوانید دقیقاً به وسط خال بزنید! مارکترها میتوانند تبلیغ را به افرادی نشان دهند که احتمال خریدشان خیلی بیشتر است؛ چون مشکلی بهخصوص دارند که با محصول یا خدمت آنها حل خواهد شد یا بهنحوی، علاقهٔ خود را نشان دادهاند. شما ویژگیهای جمعیتشناختی، روانشناختی، موقعیت مکانی و سایر اطلاعات مخاطبان هدف و مشتریهای خود را دارید؛ بنابراین تیرتان به احتمال زیاد خطا نمیرود.
مطابق معمول باقی مسائل در دنیای دیجیتال، در رابطه با تبلیغات هم میتوان از دادهها کمک گرفت. با استفاده از آنها، میتوان فهمید کاربران دقیقاً چه چیزی میخواهند، از کدام پلتفرمها بیشتر استفاده میکنند، کدام تبیلغهای دیجیتال را بیشتر میپسندند و… همۀ این دادهها کمک میکنند بودجهتان را بهتر و کارآمدتر مصرف کنید و در نهایت، بیشترین دستاورد ممکن را هم به دست آورید.
هویت بصری قوی به برند کمک میکند تا در میان رقبا شناسایی شود. یک لوگوی منحصر به فرد یا ترکیب رنگ خاص میتواند به راحتی در ذهن مشتریان باقی بماند. در دنیای دیجیتال که تعداد برندها به شدت افزایش یافته، تمایز از دیگران امری حیاتی است.
یک هویت بصری منسجم و حرفهای میتواند اعتماد مشتریان را جلب کند. وقتی مشتریان با طراحیهای بینقص و هماهنگ مواجه میشوند، احساس میکنند که برند به جزئیات توجه دارد و این امر به اعتبار برند کمک میکند.
عناصر بصری میتوانند پیام برند را به طور موثر منتقل کنند. برای مثال، رنگها میتوانند احساسات خاصی را در مشتریان برانگیزند. رنگ آبی معمولاً حس اعتماد و امنیت را القا میکند، در حالی که رنگ قرمز میتواند هیجان و انرژی را منتقل کند.
در تبلیغات دیجیتال، طراحی بصری مناسب تجربه کاربری را بهبود میبخشد. طراحی وبسایت یا اپلیکیشن باید در جهت افزایش تعامل کاربران باشدد؛ همچنین میتواند منجر به هدایت هدفمند کاربران به سایت و باعث افزایش نرخ تبدیل شود.
وقتی مشتریان با هویت بصری یک برند ارتباط برقرار میکنند، احتمال اینکه دوباره به آن برند مراجعه کنند افزایش مییابد. ایجاد یک هویت بصری قوی و منسجم میتواند باعث ایجاد ارتباط عاطفی با مشتریان شود که این امر منجر به وفاداری آنها خواهد شد.
برند بوک (Brand Book) یا کتاب راهنمای برند، مستنداتی است که تمامی جنبههای هویت بصری و استراتژیهای برند را شامل میشود. این مستندات به عنوان مرجع برای تمام فعالیتهای بازاریابی و تبلیغاتی استفاده میشود. طراحی یک برند بوک منسجم و جامع نیز ابزار مهمی برای حفظ انسجام هویت برند در تمامی فعالیتها و ارتباطات است.
قبل از تهیه برند بوک، تحقیقات دقیق لازم درباره بازار هدف و رقبا انجام شود. مهمترین نکته در تهیه برند بوک آمیختگی کامل و منسجم بودن است؛ تمامی عناصر باید با یکدیگر هماهنگ باشند تا هویت بصری قویتری ایجاد شود. علاوه بر آن در دسترس بودن و بهروزرسانی منظم نیز اهمیت ویژهای پیدا میکند. برند بوک باید به راحتی در دسترس اعضای تیم باشد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. با تغییرات بازار یا استراتژیهای برند، برند بوک نیز باید بهروز شود.
معرفی برند و تاریخچه آن + بیانیه مأموریت و ارزشهای برند.
دستورالعملهایی برای طراحی مواد تبلیغاتی، بستهبندی محصولات و محتوای دیجیتال و به کارگیری اجزای آن
- لوگو: انواع مختلف لوگو (اصلی، ثانویه و روشن) و نحوه استفاده از آن؛ به اصطلاح لوگو ریسپانسیو.
رنگها: پالت کدهای رنگی (RGB، CMYK) و نحوه ترکیب آنها در المنتهای گرافیکی خاص منعکسکننده فعالیت برند.
فونتها: نوع فونتها و نحوه استفاده از آنها در متون مختلف.
تصاویر: نوع تصاویر مورد استفاده و سبک عکاسی.
توصیف لحن و سبک نوشتار برند در قسمتهای مختلفی مثل سایت، کانالهای داخلی سازمان، خبرگزاریها، ایونتها و مراسمها و ... . و تهیه مثالهایی از محتواهای متنی که با صدای برند هماهنگ هستند.
در نهایت برند بوک باید شامل مثالهایی از نحوه استفاده صحیح از هویت بصری در رسانههای مختلف باشد تا نحوه استفاده دقیق از آان روشنتر شود.
طراحی و اجرای کمپین تبلیغات دیجیتال، یکی از بهترین روشهای افزایش فروش است. کسبوکارها میتوانند از طریق کمپین تبلیغاتی، خدمت یا محصول خود را به مخاطبان هدف معرفی کنند. همچنین اجرای کمپین تبلیغاتی، تاثیر چشمگیری در افزایش آگاهی از برند دارد.
هرگونه تبلیغ بصری یا شنیداری که در فضای تبلیغات آنلاین (جایگاههای نمایش آنلاین) نمایش داده شود، نوعی Display Ad محسوب میشود که در زبان فارسی به آن تبلیغات نمایشی میگوییم؛ همین قدر ساده و سرراست.
هر سایتی ظاهر مخصوص به خود را دارد. وقتی تبلیغی دقیقاً مطابق با ظاهر و گایدلاینهای نمایشدهنده (سایت یا اپلیکیشن) طراحی شود، با یک تبلیغ همسان یا Native Ads طرفیم.
هرگونه از تبلیغهای دیجیتال که در آن ویدیو وجود داشته باشد، در دستۀ تبلیغات ویدیویی قرار میگیرد؛ مثلاً تبلیغاتی که قبل از شروع یک ویدیو در آپارات یا یوتیوب میبینید.
رسانههای شنیداری بهشدت محبوب شدهاند. پادکستهای فارسی بسیاری روزانه یا هفتگی منتشر میشوند که هرکدام شنوندههای مخصوص به خود را دارند و تبلیغات در پادکست میتواند آوردۀ زیادی برای کسبوکارتان داشته باشد.
شبکههای اجتماعی ثابت کردهاند پتانسیل بسیار بالایی برای اجرای کمپینهای مختلف تبلیغاتی دارند و همکاری برندها با اینفلوئنسرهای هر شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب و لینکدین، شکل رایجی برای اجرای تبلیغات است.
ریتارگیتنگ مختص کاربرانی است که از سایت یا کسبوکار شما قبلاً بازدید کردهاند. به عبارتی دیگر، این نوع تبلیغات با هدف تشویق کاربر به بازدید مجدد از سایتتان طراحی و اجرا میشوند! این تبلیغات نمایشی که با کمک کوکیها اجرا میشوند، سعی میکنند بازدیدکننده را به سایت مدنظر بازگردانند؛ چراکه تبدیل این بازدیدکنندگان به خریدار نهایی، کار راحتتری است.
سازندگان اپلیکیشنهای مختلف، در ازای دریافت پول یا خدمات، محصول یا خدمت برندی را در اپلیکیشن خود تبلیغ میکنند. این تبلیغ ممکن است بهصورت بینابینی یا بنری باشند. مثلاً کمپانی X (سازندهٔ بازی) میتواند در صفحات Loading قبل از شروع بازی، برند برای شما تبلیغ کند.
در حالی که تبلیغات دیجیتال بیشتر بر روی ترویج مستقیم محصولات و خدمات تمرکز دارد، دیجیتال برندینگ به ایجاد و تقویت هویت برند در فضای آنلاین میپردازد. دیجیتال برندینگ شامل فعالیتهایی مانند تولید محتوای ارزشمند، مدیریت شهرت آنلاین، و تعامل با مشتریان در شبکههای اجتماعی است. هدف اصلی دیجیتال برندینگ ایجاد یک تصویر مثبت و ماندگار از برند در ذهن مشتریان است. به عبارت دیگر، تبلیغات دیجیتال به فروش فوری کمک میکند، در حالی که دیجیتال برندینگ بر روی ایجاد رابطه بلندمدت با مشتریان تمرکز دارد.
به تمام اقداماتی گفته میشود که طی یک کمپین توسط یک کمپانی برای پروموت محصولات یا خدماتش در کانالهای آنلاین انجام میشود. اقداماتی که برای جذب یک گروه مشخص از افراد انجام میشود. کارهایی مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی شبکههای اجتماعی، SEO، بازاریابی محتوایی، تبلیغات دیجیتال و…
این عبارت به تبلیغ محصول یا خدمت یک برند از طریق کانالهای دیجیتال برای مخاطب هدف مشخص اختصاص دارد. آنها میتوانند جزئی از یک کمپین دیجیتال مارکتینگ باشند؛ اما برعکس این گزاره صادق نیست.
تبلیغات به ترویج محصولات و خدمات متمرکز است، در حالی که برندینگ بر روی هویت و تصویر کلی برند تمرکز دارد. برندینگ باعث ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان میشود و هویت منحصر به فردی برای کسبوکار شما ایجاد میکند.
با ارائه محتوای باکیفیت، تعامل با مشتریان و حفظ ثبات در هویت بصری برند میتوانید برند خود را تقویت کنید. نتایج برندینگ معمولاً تدریجی هستند و ممکن است چند ماه یا حتی سالها طول بکشد تا تأثیرات آن مشهود شود.
این بستگی به نوع کسبوکار و هدف شما دارد، اما تبلیغات آنلاین معمولاً هدفمندتر و قابل اندازهگیریتر است.