بسیاری از شرکت‌ها با این سؤال مواجه می‌شوند که آیا خودمان می‌توانیم کارهای دیجیتال مارکتینگ شرکت خود را انجام دهیم یا باید این کار را برعهده یک آژانس بازاریابی دیجیتال واگذار کنیم؟ پاسخ این سؤال بسیار ساده است. اگر شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار برای انجام هر کاری فردی متخصص را در نظر گرفته‌اید، می‌توانید خدمات دیجیتال مارکتینگ خود را به متخصص آن نیز واگذار کنید.

به طور کلی فضای دیجیتال مارکتینگ، دنیای خاص خود را دارد و آگاهی از همه عناصر آن کار دشواری است. چراکه دارای جنبه‌های مختلف، امکانات فراوان و خصوصیات متغیر زیادی است. همچنین تسلط بر همه این موارد کاری زمان‌بر و چالش‌برانگیز است.
برونسپاری یک عمل تجاری برای استخدام فردی خارج از شرکت برای انجام خدمات و تولید کالاهایی است که قبلاً توسط کارمندان همان شرکت انجام می‌شد. دلیل اصلی برون سپاری، کاهش هزینه‌ها است و می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشاغل را شامل شود؛ از حوزه پشتیبانی گرفته تا خدمات دفتری.

برون سپاری برای اولین بار در سال ۱۹۸۹ به عنوان یک استراتژی تجاری استفاده می‌شد و در طول دهه ۱۹۹۰ به بخشی جدایی‌ناپذیر از اقتصاد تجارت تبدیل شد. برونسپاری فواید زیادی برای کسب‌وکار شما دارد. اما خدمات و چالش‌های مربوط به خود را نیز به همراه دارد.

منظور از دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی آنلاین، هر نوع بازاریابی برای کالا یا خدمات است که به صورت آنلاین انجام می‌شود. در این روزها که اینترنت و تجارت آنلاین حرف اول را می‌زند، دیجیتال مارکتینگ برای هر کسب‌وکاری ضروری است.

برون سپاری کار تیم دیجیتال مارکتینگ چیست؟

برای شروع بهتر است یک تعریف یکسان از این مقوله داشته باشیم. برون‌سپاری دیجیتال مارکتینگ زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان یا موسسه برای گسترش و توسعه کسب‌وکار خود از خدمات یک گروه سوم بهره ببرد و وظایفی هم‌چون تولید محتوا (متنی، گرافیکی و…)، تبلیغات و جذب مشتری را برعهده آن‌ها بگذارد. این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان در این حوزه ارائه داد که تمام وظایف آژانس بازاریابی دیجیتال را در بر می‌گیرد. خدمات مختلف آژانس‌ بازاریابی دیجیتال می‌تواند شامل مواردی هم‌چون نوشتن محتوای بلاگ یا مدیریت آن، طراحی تبلیغات، تولید محتوای ویدئویی، مدیریت کمپین‌های PPC (درآمدزایی به‌ازای کلیک)، مدیریت سئو و سایر فعالیت‌های مشابه باشد. تمام این موارد نمونه‌هایی از خدمات بازاریابی دیجیتال هستند که معمولا به فریلنسرها یا آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ که در این حوزه‌ها تخصص دارند، واگذار می‌شود.

چرا برون سپاری دیجیتال مارکتینگ نتایج بهتری دارد؟

طبیعی است که در سازمان‌های مختلف مدیر یا سایر نیروهای سازمان تخصص و یا زمان لازم برای توسعه و پیاده‌سازی استراتژی بازاریابی دیجیتال را نداشته باشند. هرچند ممکن است بتوان با صرف هزینه‌های مختلف، تکنولوژی مورد نیاز و حتی آموزش‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال را در اختیار نیروهای سازمان قرار داد؛ اما با توجه به تغییرات دائم این حوزه، ممکن است حتی با مصرف منابع محدود مالی سازمان، به نتیجه مورد نیاز نرسید. پیچیدگی‌های حوزه بازاریابی دیجیتال شامل مواردی چون عدم شناخت نرم‌افزارهای جدید، نداشتن دانش کافی، عدم وجود زمان مناسب و البته تنوع بسیار بالای کانال‌های ارتباط با مشتری است که مجموع این موارد ضرورت برونسپاری پروژه‌های دیجیتال مارکتینگ را یادآور می‌شود. سپردن بخش دیجیتال مارکتینگ به متخصص‌های این حوزه باعث می‌شود که کارها سریع‌تر انجام شده و احتمال رسیدن سازمان به هدف افزایش ‌یابد. یکی از نگرانی‌های دائم مدیران این است که برونسپاری کار تیم دیجیتال مارکتینگ بسیار پرهزینه به نظر می‌رسد؛ اما باید توجه کنید که این هزینه‌ها نسبت به استخدام نیروهای بازاریابی دیجیتال، آموزش به آن‌ها، مدیریت بخش دیجیتال مارکتینگ سازمان و سایر هزینه‌های مرتبط به آن بسیار کم‌هزینه‌تر خواهد بود.

مزایا و معایب برون سپاری دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین مزایای این کار شامل موارد زیر است:

  • انجام تمام کارها توسط متخصصین همان حوزه: مهم‌ترین جنبه در بخش برونسپاری کار تیم دیجیتال مارکتینگ این است که از تخصص یک تیم کامل شامل طراح، نویسنده و متخصص سئو که در حوزه کاری خود مهارت، توانایی و دانش بسیار بالایی دارند، استفاده می‌کنید؛
  • صرفه‌جویی در هزینه و زمان: اگر بخواهید زمان خود را برای انجام کارهای بازاریابی دیجیتال صرف کنید، بی‌شک بخش زیادی از وظایف اصلی شما به زمان دیگری موکول می‌شود و یا باید ساعت‌های بیشتری را در محیط کار سپری کنید. از سوی دیگر صرف هزینه‌های مختلف برای آموزش به نیروهای فعلی اصلا کار عاقلانه‌ای نیست زیرا بر عملکرد کلی آن‌ها در وظایف اولیه‌شان تاثیر می‌گذارد و احتمالا هیچ‌گاه نتوانند به کیفیت و نتایج موردنظر متخصصین این حوزه دست پیدا کنند؛
  • گسترش روابط در حوزه بازاریابی دیجیتال: متخصصین دیجیتال مارکتینگ با توجه به حوزه کاری خود با انواع اینفلوئنسرها و شرکت‌های مهم دیگر ارتباط دارند و می‌توانند به‌راحتی سازمان یا کسب‌وکار شما را با استفاده از این افراد در جامعه هدف معرفی کنند؛انجام کارها در زمان معین‌شده: آژانس دیجیتال مارکتینگ برای هر مشتری خود مدیریت دقیقی دارد که به شما این اطمینان را می‌دهد که تمام کارهای موردنظر و اهداف مشخص‌شده در زمان معین انجام خواهند شد. از سوی دیگر شما و سایر نیروهای سازمان می‌توانید با تمرکز کامل وظایف خود را انجام دهید و هم‌زمان با تقویم کاری خود به تعهدات‌تان عمل کنید.
    معایب برون سپاری کار تیم دیجیتال مارکتینگ

 

تا این‌جا تنها از مزایای برونسپاری بازاریابی دیجیتال گفتیم، اما همه می‌دانیم که این کار می‌تواند معایبی نیز داشته باشد که شامل این موارد است:

  • نداشتن ارتباط شخصی: هر مدیر کسب‌وکار پس از سال‌ها توسعه و گسترش کار خود، یک ارتباط شخصی و عمیق با مشتریان و حتی محصولات کاری خود دارد. در زمان برونسپاری کار تیم بازاریابی دیجیتال ممکن است نحوه تعامل شما با مشتریان تغییر نماید و یا حتی ادبیات اختصاصی شما نسبت به برندتان دست‌خوش تغییر شود؛
  • انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ مناسب: معمولا پس از اتخاذ این تصمیم بسیار سخت، متوجه می‌شویم که انواع تیم‌ها، انوع آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ و افراد مختلف در این حوزه مشغول به کار هستند که اتخاب و اعتماد تنها به یکی از آن‌ها می‌تواند کار بسیار مشکلی باشد. برای این کار زمانی را صرف جست‌وجو و تحقیق کنید، از سایر معتمدین خود در حوزه کاری‌تان پرس‌وجو کرده و با دقت تیمی را انتخاب کنید که بیشترین نظرات مثبت راجع به آن‌ها وجود دارد؛ همچنین می‌توانید از خدمات آژانس‌ نظارتی دیجیتال مارکتینگ منظم استفاده کنید.
  • تعهد به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال در طولانی‌مدت: پس از انتخاب تیم مورد نظر، ممکن است استراتژی‌های تیم دیجیتال مارکتینگ به زمان نسبتا طولانی نیاز داشته باشند تا به نتیجه دلخواه برسند. احتمالا در این شرایط وسوسه می‌شوید که تیم و حتی آژانس را تغییر دهید. اما نکته بسیار مهم این است که به تیم خود اعتماد کامل داشته باشید و صبر کنید تا شکل و شیوه کاری آن‌ها به نتیجه برسد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *